Thursday, May 10, 2007

وعظ

اين آقا احسان توي كامنت هاي پست طه من رو به اين فكر انداخت كه اين يادداشت رو بنويسم.
ما دو تا بحث داريم. يك بحث امر به معروف هست و ديگري بحث موعظه.
در مورد امر به معروف و نهي از منكر اينكه وقتي واجب ميشه كه كسي واجبي رو ترك كنه يا اينكه حرامي رو مرتكب بشه. در اين حالت به همه واجب هست (برخي ميگن واجب كفايي و برخي ميگن واجب عيني) كه او رو امر به معروف يا نهي از منكر كنن و ميدونيد كه شرايطي داره. من فقط يك نكته در اين مورد مي خوام اضافه كنم و اون اينكه مثلا اگر شما خودت شراب خوار بودي و ديدي كه كسي داره شراب مي خوره بر شما واجب هست كه به او بگي نخور! يعني اگر چه شما خودت مرتكب اون فعل حرام و يا ترك واجب شده باشي، وجوب امر به معروف و نهي از منكر از شما ساقط نميشه.

مورد دوم بحث موعظه است. در موعظه اصلا وجوبي در كار نيست و اين كاملا يك بحث اخلاقي هست و در مورد مستحبات و مكروهات مطرح ميشه. يعني كارهايي كه بهتره انجام بشه يا بهتره انجام نشه. آيا ادم بايد شرايط ويژه اي براي موعظه كردن داشته باشه؟ خير. همه ميتونن موعظه كنند. مثلا يك سيگاري ميتونه به بگه كه سيگار نكشيد، خوب نيست.
اما موعظه در شرايطي بيشتر اثر ميكنه و اون همه وقتي است كه آدم به اون وعظ خودش عمل كرده باشه. داستان خرما رو همه شنيدن. اما از اونجا كه شايد يادتون رفته باشه ميگم. بچه اي بود كه زياد خرما ميخورد. مادرش اون رو پيش پيامبر برد و به پيامبر گفت كه به اين بچه توصيه كنند كه اينقدر خرما نخوره. حضرت گفتن برو فردا بيا. فردا كه اومدن حضرت به اون بچه گفتن كه اينقدر خرما نخور. از حضرت پرسيدن چرا ديروز نفرموديد؟ حضرت فرمودند كه من ديروز خودم خرما خورده بودم. گفتم برند فردا بيان كه من امروز خرما نخورم و بعد به او توصيه كنم.

اون توصيه اي هم كه من كردم امر به معروف نبود چون كتاب نخوندن و فيلم ديدن نه حرامند و نه واجب، بلكه موعظه بود. و البته موعظه هم در شرايط عالي نبود بلكه در نقطه مقابلش قرار داشت! اما موعظه بود. من كتاب خيلي كم مي خونم. البته فيلم هم كم ميبينم. اما چيزي كه توش حرفي نيست همونيه كه گفتم. يعني فيلم ديدن ، واقعا وقت تلف كردنه. البته بعضي فيلم ها واقعا ارزش ديدن دارن اما خيلي كم پيدا ميشه. و البته كتاب خوندن واقعا مفيده. من اينشتين نيستم اما اين مطلب چيز واضحيه! و آدم وقتي اين رو بيشتر درك ميكنه كه واقعا احساس نياز كنه.

و البته علي(ع) ميفرمايند : كسي كه گوش موعظه شنيدن نداشته باشه، روي سعادت رو نخواهد ديد.

كه اين حديث واقعا سنگينه!
خوب پس حالا كه اينطور شد بشينيد تا موعظتون كنم ....

12 comments:

Anonymous said...

اتفاقا طه خیلی هم خوب کاری میکنه که فیلم میبینه. منم میخوام بیفتم دنبالش. اگه میبینی اینقدر زبانش خوبه برای همین فیلمهای زبون اصلیی که میبینس

احکام موعظه اینترنتی رو هم میگفتی مه جونترها باهاش آشنا بشن حاجی
:D

Anonymous said...

مه = که! ء

Anonymous said...

اگه به جای این همه حرف زدن کمی فکر میکردی بد نبود!

Anonymous said...

احسان خان! فكر كرده براي يه كامنت يه پست داده در ضمن شما هم خيلي خودشو ناراحت نكن برو فيلماتو ببين جونم خيلي هم در گير مسايل نشو ميشيني هي فكر مي كني ناراحت ميشي -برا خودت ميگما -واسه روحيت خوب نيست!

Anonymous said...

...فكر كرده كه براي...

حامد said...

آخ جون دعوا.....
راستی اون نکته در مورد امر به معروف رو من نمی دونستم.

حالا من هم یک موعظه می کنم. اصولا حکم کلی یا شبه کلی دادن به این آسونی ها نیست. من حتی اگر با مساله ای کاملا درگیر شده باشم جرات نمی کنم این طور حکم کلی بدم که فلان چیز یا فلان کار یا فلان آدم ها خوب هستند یا بد. حد اقل حکم کلی دادن خیلی قشنگ نیست.

Anonymous said...

تا فیلمی دیده نشه که نمیشه فهمید اون فیلم از نظرت چطور فیلمیه همینطور هم در مورده کتاب هر کتابی هم ارزش خوندن نداره.جناب محمد حسین خان هر کس یه سلیقه ای داره یکی فیلم دوست داره یکی نداره فیلم دیدن منکر نیست که شمای نوعی در خودت ببینی که الان وقت نهی کردن از منکر فرا رسیده. به نظرم اینقدر بزرگ شدیم که به سلایق هم احترام بگزاریم و به نظرم توی پستت جای عذر خواهی از طه خالی بود..

Anonymous said...

بابا طه حليم يه چيزي بگو تو خودت نريز پير مي شي ها
آقا من يه پيشنهادي دارم مي خواين از اين به بعد روزنامه خوندن و راديو گوش كردن و تلوزيون ديدن رو ببوسيم بذاريم كنار همه باهم با صداي بلند كتاب بخونيم چون از مفيد تزين
كارهاست
برادر من اين امور چه دخلي به هم دارن
از من ميشنوي فيلم ديدن رو كنار نذار ما گذاشتيم كنار نه تنها كتاب خون نشديم اون 2قروني هم كه از فيلم ديدن گيرمون مي اومد ديگه گيرمون نمياد

MasterMosi said...

ای ول! آبجی ها خوب حوای داداششون رو دارن.هم اکسیژن هم ندا. بیچاره من که آبجی ندارم. خوشم اومد. منم اون جا خالی که ندا گفت رو همچینی، حس میکنم

MasterMosi said...

سوتی رو داشتی؟ حوا!
اصلاح میشه: هوا

Anonymous said...

آق داداش همین طور فرت فرت ننویس یک کم قبلش فکر کن.
گفتی:"چيزي كه توش حرفي نيست همونيه كه گفتم. يعني فيلم ديدن ، واقعا وقت تلف كردنه"
اینو اول اثبات کن لطفا. مطمئنم نمیتونی چون در جمله بعدی خودت گفتی
البته بعضي فيلم ها واقعا ارزش ديدن دارن
پس دیدنشان وقت تلف کردن نیست عزیز برادر

Anonymous said...

اما حالا میخوام یک موعظه بکنم
هر کتابی رو نخون چون با خوندن بعضی هاش ازصد جات میزنه بیرون