Saturday, June 19, 2004

مدرنیته یا سنت ؟ مسئله این است.

اول باید اینو بگم که هیچ چیز نیست که بتونی بگی کلا خوبه یا کلا بده. باید ببینی اون چیز دست کیه. شمشیر اگه دست امام حسین باشه بهترین چیزه و اگه دست شمر و یزید باشه بدترین. پس مهم اینه که اون چیز دست کی باشه و کی داره ازش استفاده میکنه.
حالا میرسیم به تکنولوژی و مدرنیته و از این حرفا. متاسفانه این سیل تکنولوژیی که در جهان راه افتاده و داره همه رو با خودش میبره دست کسان خوبی نیست. و داره بشر رو به جای اونکه به سعادت بروسونه به پوچی و بدبختی میبره. چرا؟ چون دین و مذهب رو از توش کشیدن بیرون و فقط به عقل متکی اند. این همه قرار دادهای الهی رو میذازن کنار و با عقل خودشون شروع می کنن به قانون گذاری. نتیجه اش میشه یه چیزی مثل این سازمان ملل و آژانس انژی اتمی و میان توش یه حق وتو میذارن که هر جا که به نفع خودشون نبود، جلوشو بگیرن.
این فقط یکی از ثمراتش بود. آیا میدونستین که حدود 60% از معملاتی که در اینترنت صورت میگیرد در سایت های ضد اخلاقی و برای این جور حرفهاست؟؟ این نتیجه تکنولوژی بی هدف و مدرن شدن جوامع بشری است.
حتی کار به جایی میرسه که می خواهند دین را هم مدرن کنن. نمونه بارزش تویی هیئت های جدید و سبک های جدید مداحی به خوبی دیده میشه. به جای جازی که در آهنگ های مدرن غربی به کار میره، می گن حسین ( تازه اگه خوب بگن، چون تازگی که میگن حوسین و گاهی هم سن و شن) و وقتی آدم گوش میده با اون آهنگها تفاوتی درونش نمیبینه ! تکنولوژی در حالی که هرچی بیشتر پیشتر میره بر صحت قرآن بیشتر صحه میذاره، به تمام احکام هم ایراد میگیره.
بازم میگم، اگر پرچم مدرنیته دسته اهلش باشه باز می تونه مفید تر واقع بشه. اما برای اینکه ببینیم مدرنیته به درد بشر می خوره یا نه باید ببینیم که هدف بشر چیه که آیا مدرنیته و تکنولوژی انسان رو برای رسیدن به هدفش کمک میکنه یا نه. حالا هدف بشر چیه ؟؟؟

-------------
* به کسانیکه یک کم شم سیاسی دارن پیشنهاد میکنم سریال کاکتوس 3 رو که یکشنبه ها پخش میشه نگاه کنن. در این دوقسمتی که ازش پخش شد خیلی قشنگ تقابل مدرنیته و سنت رو نشون داد. می دونم که در نظر اول اصلا جذاب نیست اما واقعا جالبه.
* کسانیکه فردا توی جلسه شرکت میکنن آمادگی خودشونو اعلا کنن. ظاهرا همه امتحان دارن. به هر حال خوبه یه آمار بگیریم.

No comments: