Sunday, June 13, 2004

موسیقی زیباست

می دونم با این مطلب ممکن است بعضی ها آمپر بزنن ( البته نباید بزنن!) اما مطلب لیمو خانم باعث شد این رو بنویسم! ( یعنی اول خواستم نظر بدم و لی خیلی طولانی شدش!)
به نظر من سبک آهنگ اصلا مهم نسیت! به هیچ وجه ، چیزی که باعث زیبایی یک آهنگ میشه اینه که سازنده اون تونسته باشه هر چیزی رو که مد نظرش بوده یا هر احساسی که داشته رو کاملا منتقل کنه! بنابر این اولین چیزی که در یک آهنگ مهمه اینه که بدونید به اصطلاح مناسبت آهنگ چه چیزی بوده البته اگه بدون اینکه از مناسبت آهنگ خبر داشته باشید و اون آهنگ به دل شما نشست باز هم معلوم میشه که طرف کار خودش رو درست انجام داده (البته آهنگهای رو حوضی و قر کمری رو مستثنی کنید از این قاعده ! البته اینجا هم منظور رو حوضی اصیل! هست. )
همیشه چند تا آهنگ بوده که به نظر من تونستند این کار رو انجام بدن که دوست دارم اسم اونها رو اینجا بنویسم!
- بعد از طلوع خورشید اثر یانی ( خدایی این آهنگ رو بشنوید اگه طلوع خورشید در ذهنتون مجسم نشد )
- وطن اثر علیرضا عصار
- قلعه تنهایی اثر فرامرز اصلانی ( مخصوصا موزیکش!)
- روزهای ترانه و اندوه اثر فرامرز اصلانی
- "غلام قمر" و" معشوق همینجاست " شعر مولانا اثر داریوش
- باد و بیشه اثر ابی (مخصوصا یک سوم آخرش)
- آرام جان اثر علیرضا افتخاری
- Until it sleeps اثر متالیکا ( حس یک آدم که گناه کرده و حالا دوست داره توبه کنه!)
- Devil’s dance اثر متالیکا ( شیطان چطور انسان رو گول میزنه؟!!اگه گفتید؟)
- ستاره ای سربی و واژه اثر ابی
- Beautiful life اثر Ace of base ( یه جای متن شعرتاسف شاعر از اینکه بچه نداره خیلی ظریف معلوم هست!)
- ....
اهنگ های زیادی هست که می تونم اینجا بنویسم اما باعث سر درد میشه ، فقط خواستم ببینید که تو این فهرست از سبکهای مختلفی و با همه جور سازی اهنگ وجود داره اما همگی اصلی رو که بهش اشاره کردم رعایت کردند ( حداقل من حس می کنم که منظورشون رو فهمیدم) برای همین هم از نظر من اهنگهای قابل احترامی هستند.
خلاصه اینکه سبک یه بهانه است ! همه سبکها قشنگ هستند و این هنر اهنگ سازه که بتونه اهنگ زیبا بسازه سنتی و غیر سنتی و ویولون و سه تار هم نداره
یک چیز دیگه ، بزرگتری اشتباه اینه که به آهنگ مورد علاقه دیگران توهین کنید! چرا؟ چون ممکنه حس آهنگ بهش منتقل شده باشه ولی به شما نه
( این ها رو نوشتم هوس کردم دوباره قلعه تنهایی رو گوش کنم خیلی خیلی با موزیکش صفا می کنم بعدش هم واژه و ستارهای سربی رو بعدش هم آهنگ یانی رو ! )



No comments: